Hybride werken; het bestaat al geruime tijd, maar sinds de coronapandemie heeft dit fenomeen een vlucht genomen. In vacatures staat het tegenwoordig vermeldt, ICT-bedrijven spelen er met hun online werkplek op in, maar wat is dat hybride werken nu eigenlijk precies? In dit artikel keren we terug naar de basis.
Hoe werkt het
Laten we meteen met de deur in huis vallen: hybride werken houdt in dat jezelf kan kiezen waar jij je werk uitvoert. Of dit nu ergens op kantoor is, bij je thuis of in het restaurant langs de snelweg. Bij hybride werken is dus je keuze qua werklocatie niet leidend, maar het soort werk wat je doet, het belang van interactie met anderen, het doel van je werk, de beschikbare communicatiemiddelen en je eigen persoonlijke voorkeuren. Je kan (en mag) misschien wel thuiswerken, maar wil je dat ook?
Wie denkt dat het hybride werken een gevolg is van de coronapandemie heeft het mis. Doordat de digitale mogelijkheden alleen maar toenemen zijn bedrijven al ruim 10 jaar geleden begonnen met het vereenvoudigen van de kantoorruimtes. Waarom moet iemand 40 uur per week in zijn eigen “hokje” werken, terwijl het werk het toe laat om verspreid door het kantoorpand te werken met een betere sociale interactie tot gevolg? En voilà: de bekende kantoortuin was geboren.
Door de uitbraak van Corona in 2020 zijn veel werknemers én werkgevers de vele voordelen van het hybride werken gaan in zien. Sterker nog: veel werknemers willen niet meer anders. Door het (verplichtte) thuiswerken in Coronatijd hebben werknemers een betere balans gevonden tussen werk en privé. Werkgevers kunnen besparen op hun vastgoed, want waarom een groot kantoorpand aanhouden als de helft van je personeel hybride werkt? En wat dacht je van het terugdringen van files en de drukte in het openbaarvervoer?
Hybride werken: samenwerken, maar dan nèt iets anders
Waar vóór de coronapandemie met name vanuit de werkgevers nog terughoudend werd gereageerd op het hybride werken, zo gewend zijn we er nu eigenlijk al met z’n allen aan geraakt. Die terughoudend kwam met name omdat men niet in zag welke technische mogelijkheden er allemaal zijn. Maar via Teams kan je prima vergaderen of even een kort overleg hebben met je collega. Dit betekent niet dat we totaal geen persoonlijk contact meer met elkaar nodig hebben. Vandaar het hybride. Er zijn nog altijd werkzaamheden en activiteiten die live contact vereisen.
Het mooie van het hybride werken is alleen dat je de locatiekeuze kan laten afhangen van de benodigde interactie en de noodzaak om al dan niet gelijktijdig in dezelfde ruimte te zijn. Zoals eerder aangegeven heeft dit gevolgen hoe werkgevers tegen het gebruik van hun kantoorpand(en) aankijken en de inrichting en de functionaliteit daarvan.
Hybride werken betekent een combinatie van vaste fysieke ontmoetingsruimten, werkplekken die je ergens onderweg kunt boeken, thuiskantoren, hippe en robuuste virtuele werkomgevingen, overal snelle wifi en een veilige online werkplek. Met een online werkplek zoals Startportaal heb je, of je nu op kantoor of op een andere locatie werkt, altijd dezelfde werkplek. Ze hebben altijd en overal toegang tot alle benodigde informatie en applicaties. Ook biedt het de mogelijkheid om effectief en tegelijkertijd samen te werken aan documenten en kan het ingezet worden om betrokkenheid te stimuleren.
Niet alleen je hardware, maar ook je hartware op orde
Met hippe werkplekken, snelle wifi en een online werkplek alleen ben je er nog niet om het hybride werken te laten slagen. Naast een goede hardware heb je ook een goede hartware (lees: menselijk kwaliteiten) nodig. Hoe houd je een team betrokken als ze weinig (samen) op kantoor zijn? We hebben hier al eens een mooi artikel over geschreven, maar in de basis komt het neer op de volgende 9 punten:
- Blijf communiceren
- Zet video in
- Vertrouwen bouwen
- Besteed aandacht aan het carrierepad
- Kernwaarden versterken
- Stimuller sociale interactie
- Geef erkenning
- Vier successen met iedereen
- Bedrijfsgoodies
Advies nodig?
Wil jij na het lezen van dit artikel ook met je collega’s hybride gaan werken, maar weet je nog niet hoe? Neem dan vooral even contact met ons op om de mogelijkheden van Startportaal voor jouw organisatie te bekijken.