Blog

9 tips om remote werken te managen

remote werken

Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen: remote werken. Maar er komt meer bij kijken dan alleen de juiste technologie. Je moet ook je managementstijl herzien: hoe houd je een team betrokken als ze weinig (samen) op kantoor zijn? Wij hebben 9 praktische tips voor je!

post_content_circle_shape

De betrokkenheid vergroten van medewerkers die remote werken

Natuurlijk is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken, doelen te stellen en medewerkers te voorzien van de juiste tools als je op afstand wil werken. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het stimuleren en onderhouden van betrokkenheid en het teamgevoel.

Uit onderzoek is gebleken dat de betrokkenheid van medewerkers direct kan bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Zeer betrokken werknemers zijn maar liefst 57% effectiever en de kans is 87% minder groot dat ze vertrekken. Zorg er dus voor dat je je medewerkers een goede ervaring kunt bieden. Een onderzoek van MIT toonde zelfs aan dat organisaties die hoog scoren op het gebied van werknemerservaring twee keer zoveel innovatie bereiken, een dubbele klanttevredenheid hebben en 25% meer winst behalen vergeleken met organisaties die het laagst scoorden. Kortom: betrokkenheid is belangrijk, zo niet essentieel. Dat brengt ons bij het probleem: het betrokken houden van collega’s die je weinig in het echt ziet.

Onze tips:

1. Blijf communiceren

Op kantoor communiceer je, los van meetings, meer met je collega’s dan je denkt. Je vangt zo veel op: hoe gaat het met ze en waar lopen ze tegenaan? Deze gesprekken zijn belangrijk, ook in het geval van remote werken. Omdat je thuis nou eenmaal niet snel collega’s tegenkomt worden zulke gesprekken helaas vaak vergeten. Het kan daardoor overkomen alsof je geen interesse hebt in hun gevoel en welzijn. Praat daarom bij contactmomenten ook over andere dingen dan werk; informeer naar hun gemoedstoestand en omstandigheden en probeer samen tot een oplossing te komen als het niet goed gaat.

2. Zet video in

Videobellen is tegenwoordig net zo makkelijk als ‘gewoon’ bellen en toch wordt het nog weinig gedaan. Het is overigens een goed idee om vaker te gaan voor videobellen, omdat het een duidelijke toegevoegde waarde heeft. Tijdens een traditioneel telefoongesprek gaat er namelijk veel informatie verloren: lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, noem maar op. Non-verbale communicatie is een belangrijk onderdeel en maakt een gesprek beter te volgen. Daarnaast zorgt het ervoor dat een persoon meer wordt dan enkel een stem. Dat verbetert je relaties en geeft een vertrouwd gevoel.  

3. Vertrouwen bouwen

4. Besteed aandacht aan het carrière pad

5. Kernwaarden versterken

6. Stimuleer sociale interactie

7. Geef erkenning

8. Vier successen met iedereen

9. Bedrijfsgoodies

De online werkplek

Verbinding met communicatietools

Houd remote medewerkers geïnformeerd

Gebruik video’s

Hulp nodig?

Wil jij na het lezen van dit artikel de betrokkenheid van je remote medewerkers ook vergroten, maar heb je nog niet de juiste tools? Neem dan vooral even contact met ons op om de mogelijkheden van Startportaal voor jouw organisatie te bekijken.