We loggen elke dag wel ergens in. Dat betekent ook dat we steeds meer usernames en wachtwoorden moeten onthouden. En dát betekent weer dat we steeds vaker inloggegevens vergeten en resetten om ze daarna gelijk weer te vergeten. Maar er is een oplossing.

Die oplossing heet single sign-on, of SSO in het kort. Hiermee hoef je slechts één keer in te loggen, waarna alle aanmeldingen automatisch verlopen. Steeds meer organisaties werken met SSO en dat is niet voor niks. Het vergroot namelijk de productiviteit, veiligheid én de werkervaring. 

Hoe werkt het precies?

Het is bij veel mensen een bekend scenario: je opent een app of website op je telefoon en je telefoon vraagt gelijk of hij je inloggegevens moet invullen. Ideaal! Dat is een beetje hetzelfde idee als single sign-on. Maar in het geval van SSO is het niet je telefoon, maar een handig stukje software dat je wachtwoorden voor je invult. Je hoeft vrijwel nooit meer zelf je username en wachtwoord in te voeren. Zie de single sign-on als een soort systeem dat jouw identiteit controleert als je ergens wil inloggen. Veilig en efficiënt.

De drie grootste voordelen van single sign-on

Met een SSO-oplossing wordt inloggen veel eenvoudiger. Maar heb je het echt nodig? Je kunt toch ook gewoon steeds hetzelfde wachtwoord gebruiken? Niet echt dus. Dit is waarom een single sign-on ideaal is voor iedere werknemer: 

1. Constant opnieuw inloggen is niet productief

Elke organisatie is op zoek naar manieren om de productiviteit te vergroten – en terecht. Single sign-on is een inkoppertje, want iemand die zich continu opnieuw moet aanmelden verliest behoorlijk wat kostbare tijd. Wist je dat je met een SSO op jaarbasis zo’n 24 werkuren per persoon bespaart? Als je dat vermenigvuldigt met het aantal werknemers weet je ongeveer hoeveel tijd (en geld!) er onnodig verloren gaat.  

Met een single sign-on is bovendien gemakkelijker om de toegang die werknemers hebben tot bepaalde applicaties te beheren. Iedereen heeft weer toegang nodig tot een andere app en binnen die app zijn er ook nog verschillende toegangsniveaus. Het regelen daarvan kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn. Het is erg precies werk en bovendien is een fout snel gemaakt en heeft iemand te veel of te weinig toegang gekregen. Terwijl de fout hersteld wordt kan (of mag) de collega de app niet gebruiken. Bij de meest SSO-oplossingen hoeft de toegang niet meer handmatig ingesteld te worden. Zo hebben alle werknemers automatisch toegang tot de juiste applicaties en niveaus. 

2. Single sign-on verbetert de werkervaring 

Niet alleen de productiviteit wordt geholpen met SSO; ook de digitale werkervaring van de werknemers is beter. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 44% van de consumenten liever werkt met een online dienst of app als die SSO gebruikt.

Single sign-on ondersteunen op de werkplek is dus een logische stap. Sterker nog, op het werk is het misschien nog wel belangrijker. Daar is het namelijk noodzakelijk om snel en eenvoudig toegang te hebben tot alle applicaties. Werknemers willen geen vertraging oplopen door de apps die ze nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Door de huidige pandemie is het pijnlijk duidelijk geworden hoe belangrijk een goede werknemerservaring is. De werkvloer wordt steeds digitaler en elk technisch oponthoud of mankement kan een bron van ergernis vormen. Single sign-on is een eenvoudige manier om de ervaring op te krikken. 

3. Single sign-on is gewoon veiliger

Even heel eerlijk: voor hoeveel websites en apps gebruik jij hetzelfde wachtwoord – of een variatie daarop? Nergens? Dan behoor je tot de minderheid. Het feit dat veel mensen overal hetzelfde wachtwoord gebruiken is een geschenk voor hackers. Met een phishingaanval halen ze al snel de inloggegevens van een werknemer te pakken, waarna ze diezelfde gegevens op talloze andere plekken kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend is dat nogal een risico voor je organisatie.

Met SSO wordt dat risico beperkt. Er wordt namelijk standaard gewerkt met multi-factor authenticatie, waardoor de gebruiker meer nodig heeft dan alleen een wachtwoord om in te kunnen loggen. In de meeste gevallen moet de inlogpoging met de telefoon bevestigd worden, of wordt er gevraagd om een biometrische check (b.v. een vingerafdruk of Face ID) of een antwoord op beveiligingsvragen. Zo kan een hacker, zelfs als hij het wachtwoord heeft achterhaald, nog niet inloggen.

Kortom: met SSO hoeven gebruikers alleen het hoofdwachtwoord te onthouden, zonder in te boeten op veiligheid. Dat betekent ook dat er minder wachtwoorden worden opgeschreven in onbeveiligde bestanden of, erger nog, op rondslingerende post-its.

Startportaal biedt SSO – en nog veel meer

Startportaal is een online werkplek die al je applicaties, documenten, processen en andere belangrijke informatie op één plek aanbiedt. Na het inloggen (uiteraard mét multi factor authentication) heb je met een enkele klik toegang tot alles wat je nodig hebt. Startportaal werkt samen met andere softwareleveranciers, wat betekend dat je via de single sign-on toegang hebt tot diensten van Microsoft Azure, Okta, HelloID of andere aanbieders.

Oftewel, een goede manier om bij te dragen aan de ervaring van je werknemers, terwijl je de productiviteit ook nog eens een boost geeft. Neem contact met ons op voor meer informatie of een gratis demo via onze contactpagina, of telefonisch via 078 – 619 78 10.