Blog

Single sign-on (SSO) en waarom elke organisatie het nodig heeft

wachtwoord-invullen

We loggen elke dag wel ergens in. Dat betekent ook dat we steeds meer usernames en wachtwoorden moeten onthouden. En dát betekent weer dat we steeds vaker inloggegevens vergeten en resetten om ze daarna gelijk weer te vergeten. Maar er is een oplossing. Die oplossing heet single sign-on, of SSO in het kort.

Met single sign-on hoef je slechts één keer in te loggen, waarna alle aanmeldingen automatisch verlopen. Steeds meer organisaties werken met SSO en dat is niet voor niks. Het vergroot namelijk de productiviteit, veiligheid én de werkervaring.

post_content_circle_shape

Hoe werkt het precies?

Het is bij veel mensen een bekend scenario: je opent een app of website op je telefoon en je telefoon vraagt gelijk of hij je inloggegevens moet invullen. Ideaal! Dat is een beetje hetzelfde idee als single sign-on. Maar in het geval van SSO is het niet je telefoon, maar een handig stukje software dat je wachtwoorden voor je invult. Je hoeft vrijwel nooit meer zelf je username en wachtwoord in te voeren. Zie de single sign-on als een soort systeem dat jouw identiteit controleert als je ergens wil inloggen. Veilig en efficiënt.

De drie grootste voordelen van single sign-on

Met een SSO-oplossing wordt inloggen veel eenvoudiger. Maar heb je het echt nodig? Je kunt toch ook gewoon steeds hetzelfde wachtwoord gebruiken? Niet echt dus. Dit is waarom een single sign-on ideaal is voor iedere werknemer: 

1. Constant opnieuw inloggen is niet productief

Elke organisatie is op zoek naar manieren om de productiviteit te vergroten – en terecht. Single sign-on is een inkoppertje, want iemand die zich continu opnieuw moet aanmelden verliest behoorlijk wat kostbare tijd. Wist je dat je met een SSO op jaarbasis zo’n 24 werkuren per persoon bespaart? Als je dat vermenigvuldigt met het aantal werknemers weet je ongeveer hoeveel tijd (en geld!) er onnodig verloren gaat.  

Met een single sign-on is bovendien gemakkelijker om de toegang die werknemers hebben tot bepaalde applicaties te beheren. Iedereen heeft weer toegang nodig tot een andere app en binnen die app zijn er ook nog verschillende toegangsniveaus. Het regelen daarvan kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn. Het is erg precies werk en bovendien is een fout snel gemaakt en heeft iemand te veel of te weinig toegang gekregen. Terwijl de fout hersteld wordt kan (of mag) de collega de app niet gebruiken. Bij de meest SSO-oplossingen hoeft de toegang niet meer handmatig ingesteld te worden. Zo hebben alle werknemers automatisch toegang tot de juiste applicaties en niveaus.

2. Single sign-on verbetert de werkervaring 

3. Single sign-on is gewoon veiliger

Startportaal biedt SSO - en nog veel meer